English. Welcome at Prague Mint e-shop in english language.
English. Welcome at Prague Mint e-shop in english language.
Deutsch. Willkommen auf der offiziellen E-Shop Prag Münze.
Deutsch. Willkommen auf der offiziellen E-Shop Prag Münze.
Bienvenue sur le e-shop officiel Monnaie de Prague.
Bienvenido a la tienda on-line Casa de la moneda Praga.
Benvenuti nel e-shop Zecca di Praga ufficiale come.
Добро пожаловать на официальный интернет-магазине Пражского монетного двора. Slovensky. Vitajte na oficiálnom e-shope Pražské mincovny a.s.
Česky. Vítejte na oficiálním e-shopu Pražské mincovny a.s.
icon

Letadlo Bohemia - 1 Oz stříbro Proof



Stříbrná pamětní medaile 1 Oz
Autor: Luboš Charvát
Rytec: Martina Štenglová, DiS.
Ražba: Pražská mincovna

průměr: 37 mm
hmotnost: 31.1 g
ryzost: 999/1000 Ag
hrana hladká
llimit provedení proof: 199 ks číslovaných
limit provedení b.k.: 39 ks číslovaných
limit provedení patina: 39 ks číslovaných
emise: 2013


Cena s DPH:
2 990,00 Kč

Běžná cena: 2 990,00 Kč
Ušetříte: 0% | 0,00 Kč
Kód položky: CRM371
Dostupnost: 1-14 dnů

Získáte:
+ 90,00 ZM


Zlaté mince (ZM) získané do našeho věrnostního programu nákupem tohoto zboží, můžete použít k úhradě nákupu libovolných produktů z naší nabídky a k získání dalších výhod! Nakupovat na jednom místě se vyplatí...









KATEGORIE ZBOŽÍ

Zboží je řazeno do kategorie:
- Pražská mincovna > Raritní stříbrné ražby


Prohlédněte si i další ražby Pražské mincovny:
- Přehled ražeb Pražské mincovny
- Galerie ražeb Pražské mincovny


INFORMACE K RAŽBĚ:

letadlo Bohemia

Konstruktérem tohoto letadla byl známý český letecký průkopník a konstruktér ing. Oldřich Haller. Již v listopadu a prosinci 1918 bylo toto letadlo podle jeho projektu stavěno v hangáru na Borech sdružením Bohemia v Plzni. Sdružení Bohemia bylo založeno již před první světovou válkou. Jím postavená letadla proto nesla název „Bohemia“ a pořadové číslo, proto ono označení „Bohemia B-5". Řadu dílů pro stavbu nového letounu B-5 dodaly místní plzeňské podniky a příznivci aviatiky, například závod J.K.RUDOLF, karosárna František Dezorta, sestry Emilie a Marie Klíbrovy. Dohotovený elegantní dvouplošník vzlétl poprvé 27. dubna 1919. Zalétal jej legendární Rudolf Polanecký na letišti Bory u Plzně. Jeho premiérové veřejné představení bylo na Prvního máje. Létalo nad Plzní a rozhazovalo ze vzduchu letáky a propagační letecké brožurky do manifestujících davů. Letoun B-5 havaroval již v sobotu 17.5.1919 po návratu z letu nad Plzní při vítání presidenta Masaryka. Přestože letoun po havárii vypadal dosti zničeně, sdružení Bohemia se hned pustilo do jeho opravy a letoun byl tak podstatě znovu postaven a znovu vzlétl za šest týdnů!

Toto první letadlo československé výroby bylo i na svou dobu dosti malé. Šlo o klasický dvoumístný vyztužený dvouplošník s otevřenou kabinou. Křídla byla potažena plátnem. Trup byl klasické příhradové konstrukce čtyřhranného tvaru. Sedadla letců byla oddělena, cestující seděl v těžišti přímo mezi křídly, pilot v zadní kabině. Trup byl potažen převážně plátnem, pouze příď okolo motoru byla zakryta hliníkovým plechem, hřbettrupu pak kryla karoserie z dýhy. Řízení bylo dvojité, instalováno v každé kabině. Bylo volantové, takže řídící páka s volantem na konci se mohla naklánět pouze dopředu a dozadu, příčný náklon letounu byl řízen otáčením volantu vpravo nebo vlevo. Převody od řízení ke kormidlům byly lankové. Vrtule byla klasická dvoulistá dřevěná, průměru 2,3 m a. V nejširším místě listu měla 18 cm. 

Použitý motor byl naprostý unikát. Konstrukčně to byl původní čtyřválec bratří Wrightů z jejich legendárních průkopnických letadel, vyráběných v licenci i s motorem právě v Německu. Motor byl upraven podle návrhu ing. Hallera, tak, že se zvýšily jeho otáčky na 1400 za minutu a výkonnost motoru se zvedla o cca 20% až na 40 koní. Samotný motor naplněný chladicí vodou vážil cca 100 kg.

Barevné provedení stroje bylo jednoduché, veškeré potahové plátno zůstalo ve své původní přírodní vybělené barvě, natřené bezbarvým lakem, všechny ostatní plochy (dýhová karosérie trupu, podvozek a vzpěry a hliníkový kryt přídě) byly natřeny podle svědectví pamětníků bíle. Na bocích trupu bylo viditelné označení typové, tvořené černými písmeny „B 5“.

Známá data a výkony letadla Bohemia 5:
rozpětí horní křídlo: 8 m
rozpětí dolní křídlo: 7,2 m
rozpětí baldachýnu: 1,6 m
délka: 6,7 (6,68) m
výška: 2,8 m
hloubka křídel: 1,3 m
světlost křídel (vzdálenost křídel od sebe): 1,85 m
stupnění křídel: 0,25 m
nosná plocha celkem: 18,05 m2
prázdná hmotnost: 340 kg
vzletová hmotnost maximální: 520 kg
objem benzínové nádrže: 40 litrů
vytrvalost: cca 3 hodiny
maximální rychlost: cca 110 km/hod
maximální dostup: cca 1500 m
maximální plošné zatížení: cca 28,8 kg/m2



CHCETE VIDĚT VÍC?

Jeden obrázek vydá za tisíc slov! Prohlédněte si i ty nejmenší detaily našich mincí. Objevte jejich půvab kliknutím na obrázky obou micovních ploch.

CHCETE VĚDĚT VÍC?

Stránky www.Zlate-Mince.cz byly vybrány Národní knihovnou ČR jako kvalitní zdroj, který by měl být uchován do budoucna a stát se součástí českého kulturního dědictví. Najdete zde samozřejmě i informace o minci "Letadlo Bohemia - 1 Oz stříbro Proof".